Klik Klik..

Monday, July 23, 2012

Salam Ramadhan 1433H

gambar ihsan dari Google diubahsuai sikit oleh Sato Oreo.. :p

Alhamdulillah.. berkesempatan untuk melalui Ramadhan lagi.. moga2 kita berjaya merebut sebanyak mungkin ganjaran di bulan yang mulia ini.. sangat bersyukur sebab tahun ni dapat berpuasa dalam situasi menjadi surirumah sepenuh masa (cuti semester 3 bulan).. :) di kala orang lain bersesak2 dengan jem, hendak pulang dari pejabat.. saya perlu respek untuk ibu2 yang bekerja dan masih sempat pulang ke rumah untuk masak makanan berbuka instead of beli juadah di bazaar Ramadhan.. kalau saya dulu, memang balik dari keje laju jek singgah bazar sebab memang dah habis tenaga nak memasak plus sampai pon dah lambat..

So, untuk tahun ni, harapan saya adalah supaya saya lebih mampu untuk memasak juadah berbuka di rumah.. memandangkan tak kerja.. takde alasan okeh.. :p tapi sekali-sekala kena jenguk jugakla bazar tu..nak carik ayam golek ka..nasi bukhara ka..huhuuh..

checklist utama saya di bulan puasa ni:

1. kurangkan 'miss' solat tarawih.. (dah 3 tahun x berkesempatan utk solat tarawih berjemaah di surau sebab ada anak kecik..tapi tu bukan alasan sebab kita boleh sembahyang individu..) so harapan saya supaya dapat kurangkan bilangan hari 'miss' bertarawih tu..so salah satu cara saya solat Isyak sebelum tidur pastu terus sambung buat solat tarawih n solat witir.. at least time tu anak dah tidur or asben dah balik dari surau tengok2kan diorang..

2. berusaha untuk khatam Al-Quran.. yang ni saya perlu kerja kerasa sedikit sebab selalunya kalau baca Quran pon time Maghrib n Isyak..pastu baca pon selalunya 1 @ 2 muka surat jek. insyaAllah, kena kerja keras sikit..

3. memasak juadah untuk berbuka.. saya harap saya mampu dan larat untuk memasak juadah berbuka hari2.. kena rajin google tengok2 resepi yang menarik..uhuhu.. alhamdulillah, setakat hari ni masih berjaya.. baru 3 hari.. :p

4. bersedekah.. bersedekah sebanyak mungkin setakat mana yang termampu.. InsyaAllah.. Owh, saya ada like 'Telekung Project' group kat FB..sangat kagum dengan usaha individu2 yang banyak berkerja keras buat amal2 kebajikan.. (T_T) terasa kerdil diri ini.. mereka ini dah berikan ruang untuk kita bersedekah dan turut sama terlibat dalam amal jariah..insyaAllah, ingin memberi sumbangan sedikit sebanyak mana yang boleh..

yang lain2 checklist pon banyak jugak cuma memang 4 ni yang saya nak fokuskan lebih... amin.. tak sabar nak berbuka puasa dengan kengkawan hujung minggu ni..kami dah plan nak buat potluck.. :) sukerr...

Salam Ramadhan untuk semua.. :)




No comments:

Newer Post Older Post Home
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...